Όταν παραλάβαμε αυτή τη μηχανή της Roco στο κατάστημά μας και την βγάλαμε από το κουτί, για κάποιο μαγικό rock λόγο… αυτό το τραγούδι ήρθε στο μυαλό:
https://www.youtube.com/watch?v=hdN2Kf3L2QU&ab_channel=Rainbow-Topic
Οι απίθανες γραμμές που τη χαρακτηρίζουν, το βαθύ μπλε χρώμα, η εκπληκτική λεπτομέρεια… Σίγουρα βγάζει μια αρχοντιά, η μηχανή είναι σίγουρα μια Λαίδη. Θεωρείται από πολλούς λάτρεις των σιδηροδρόμων ως η πιο όμορφη ατμομηχανή της Αυστρίας.
Λίγη ιστορία:
https://de.wikipedia.org/wiki/KkStB_310
Η μηχανή σχεδιάστηκε to 1906 από τον Karl Gölsdorf ένα από τους μεγαλύτερους σχεδιαστές ατμομηχανών της Αυστρίας. Ο Gölsdorf ανέπτυξε την νέα ατμομηχανή με διάταξη τροχών 2-6-4, το αντίθετο από τις pacific 4-6-2 που ήταν το σύνηθες για ταχείες ατμομηχανές. Με αυτόν όμως τον τρόπο κατάφερε να της φορέσει έναν μεγάλο λέβητα με φαρδιά εσχάρα και με τετρακύλινδρη διάταξη πέτυχε να φτιάξει μια δυνατή μηχανή για το περιορισμένο αξονικό βάρος των 14,5 τόνων στην Αυστρία εκείνης της εποχής . Κατά την κατασκευή, έπρεπε να ληφθεί υπόψη και το συνολικό μήκος που έπρεπε να περιορισθεί αυστηρά,λόγω των συνθηκών διαδρομής και των περιστροφικών πλακών στα μηχανοστάσια.
Μεταξύ 1911 και 1916, η kkStB προμηθεύτηκε συνολικά 90 ατμομηχανές για express επιβατικά τράινα στις γραμμές Nordbahn, Franz-Josefs-Bahn και Westbahn. Οι μηχανές κατασκευάσθηκαν στα εργοστάσια Floridsdorf, Wiener Neustadt, Bohemian-Moravian, StEG και Breitfeld & Daněk.
Το 1918, με την ίδρυση της πρώτης Δημοκρατίας της Αυστρίας, μόνο 43 μηχανές παρέμειναν στους τότε αυστριακούς σιδηροδρόμους BBÖ, 35 τεμάχια πήγαν ως σειρά 375.0 στους ČSD στην Τσεχοσλοβακία και 12 τεμάχια ως σειρά Pn12 στους PKP στην Πολωνία. Μετά την προσάρτηση της Αυστρίας στο Τρίτο Ράιχ που διοικούνταν από τους Ναζί το 1938, οι ατμομηχανές ταξινομήθηκαν από την Deutsche Reichsbahn ως BR-16. Μετά την κατοχή της Πολωνίας και την έναρξη του γερμανοσοβιετικού πολέμου, έντεκα από τις PKP Pn12 προστέθηκαν και αυτές στη σειρά 16 και έλαβαν τα νούμερα 16 041, 16 045-050 και 16 061-064. Μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, οι Ομοσπονδιακοί Σιδηρόδρομοι της Αυστρίας ονομάσθηκαν πια ÖBB, ανέλαβαν πέντε μηχανές ως BR 16. Οι ατμομηχανές της σειράς 16 τέθηκαν διαδοχικά μέχρι το 1957 εκτός λειτουργίας. Οι τελευταίες χρησιμοποιήθηκαν για Εxpress τρένα στην περιοχή του Villach.
Η Μηχανή 16.08, η οποία παροπλίστηκε το 1956, τοποθετήθηκε αρχικά ως στατικό έκθεμα μπροστά από το Τεχνολογικό Μουσείο στη Βιέννη, αλλά την περίοδο 1985-1987 αποκαταστάθηκε για την 150η επέτειο των αυστριακών σιδηροδρόμων και τέθηκε ξανά σε λειτουργία. Σήμερα χρησιμοποιείται με τον παλιό αριθμό kkStB 310.23 για ταξίδια νοσταλγίας και βρίσκεται στο Μουσείο Σιδηροδρόμων του Strasshof. Ο λέβητας ανακατασκευάστηκε το 1999 με μερική χορηγία από τη Roco, η οποία κυκλοφόρησε με αφορμή την περίσταση το πρώτο της μοντέλο αυτής της μηχανής σε H0 με νούμερο 310.23 . Ο παλιός λέβητας βρίσκεται ως έκθεμα στους χώρους του Μουσείου Σιδηροδρόμων Strasshof.
Οι ČSD απέσυραν τις μηχανές αυτής της σειράς μέχρι το 1950. Η 375.007 βρίσκεται στο Εθνικό Τεχνολογικό Μουσείο της Πράγας.
Το μοντέλο της Roco είναι αξεπέραστο από κάθε άποψη. Το 1999 είχε δημιουργήσει το πρωτότυπο, ένα πραγματικά απίθανο μοντέλο, σε περιορισμένη έκδοση και έγινε φυσικά ανάρπαστο. Απεικονίζοντας την μουσειακή 310.23 το μοντέλο εκείνο ήταν όλο σε μαύρο χρώμα. Το νέο της όμως μοντέλο της 310.20 έχει το Russian Iron χρώμα στον λέβητα και τους κυλίνδρους. Στο πρωτότυπο η επεξεργασία αυτή που έδινε αυτό το υπέροχο θαλασσί χρώμα, ήταν μια εναλλακτική λύση στην ασταρωμένη και βαμμένη λαμαρίνα στις πρώιμες σιδηροδρομικές εποχές. Ηταν όμως και ένα αισθητικό στοιχείο το οποίο σίγουρα περνάει και εντυπωσιάζει εξίσου και στο μοντέλο.

Η μηχανή είναι κυρίως κατασκευασμένη από μέταλλο. Η εφοδιοφόρος, κρύβει το μοτέρ το οποίο κινεί δύο της άξονες με λάστιχα και μέσω cardan μετάδοσης, τρεις κινητήριους τροχούς της μηχανής. Η κίνηση είναι εκπληκτική από πολύ χαμηλά αφού τον ψηφιακό έλεγχο έχει αναλάβει ο Zimo decoder MS450 τοποθετημένος επίσης στην εφοδιοφόρο. O ήχος που προσφέρει ο decoder είναι hifi 16bit και ακούγεται από το σωστό μέρος της μηχανής, τον λέβητα.







Οι τροχοί της είναι μεταλλικοί fine scale με πολύ λεπτό νύχι που αναδεικνύουν ακόμα περισσότερο το μοντέλο. Οι διωστήρες και τα έμβολα επίσης μεταλλικά ενώ πίσω από τις λεπτές ακτίνες των τεράστιων τροχών φαίνεται το διάτρητο frame της μηχανής που έχει επίσης ανάγλυφες όλες τις λεπτομέρειες, κάτι που δεν βλέπουμε συχνά στην 1/87.



Χαρακτηριστικό της είναι το μπρούτζινο διακοσμητικό στην καπνοδόχο ενώ οι ανοιγόμενες θύρες του καπνοθαλάμου αποκαλύπτουν έναν επίσης πλούσιο διάκοσμο με τις απολήξεις των αυλών. Οι λαντέρνες, εμπρόσθιες και οπίσθιες είναι μικρά κοσμήματα από μόνες τους και δίνουν αυτό το γλυκό φωτισμό που μόνον οι λαμπτήρες πυρακτώσεως μπορούν.
Συνοπτικά, είναι ένα top model. Με ελάχιστες παρεμβάσεις του μοντελιστή όπως για παράδειγμα προσθήκη ή ανάδειξη λεπτομερειών στο θάλαμο οδήγησης, αντικατάσταση άγκιστρου ζεύξης, αεροσωλήνων και άλλων τέτοιων μικρολεπτομερειών καθίσταται μοντέλο μουσειακού επιπέδου.
Διατίθεται και στις τρεις εκδόσεις, για δίγραμμο σε DC (70330) και DCC Sound (70331) και για τρίγραμμο (με μεγαλύτερες φλάντζες), σε AC mfx Sound (78331).
Κόστος απόκτησης ψηφιακών με ήχο: €574,90.
Κόστος απόκτησης απλής DC: €449,90.