Η ΜΤΒ είναι ένας αξιόλογος κατασκευαστής τροχαίου υλικού από την Τσεχία. Τα μοντέλα που κατασκευάζει είναι αρίστης ποιότητος ενώ επικεντρώνεται σε πρωτότυπα από την Πολωνία, την Ουγγαρία και φυσικά από την Τσεχία.
Μέσα στα νέα της μοντέλα είναι και αυτό της Ουγγρικής κλάσης Μ41, η οποία ανανεωμένη, εργάζεται ακόμα αδιάκοπα στις ράγες της Ουγγαρίας.
Φωτογραφία: Αρτέμης Κλώνος
Τη δεκαετία του 80 ο ΟΣΕ παρέλαβε 11 μηχανές αυτού του τύπου από την Ganz Mavag Ουγγαρίας που πήραν αρίθμηση Α251 – Α261 οι οποίες μάλιστα για κάποιον λόγο έλαβαν το παρατσούκλι ‘χοιρινό’. Οι Α250 εργάστηκαν για πάνω από μια δεκαετία στις Ελληνικές ράγες και τηρώντας την παράδοση…, με την άφιξη των νέων τότε ADTranz παροπλίσθηκαν όλες. Κουφάρια από τις αξιόλογες και παρεξηγημένες αυτές μηχανές εξακολουθούν να σαπίζουν στα διάφορα νεκροταφεία του δικτύου όπως της Τιθορέας και της Αμφίκλειας.
Η MTΒ αποφάσισε εκτός της Ουγγρικής έκδοσης να παράξει και το δικό μας μοντέλο. Συζητιούνται δύο νούμερα 254 και 261, δύο μηχανές που είχαν ελαφρώς διαφορετικό χρωματισμό. Θα έρθουν στην Ελλάδα από το eRail.gr σε περιορισμένο όμως αριθμό και θα παρακαλούσαμε να εκφράσετε το ενδιαφέρον σας για αυτό το μοντέλο με ένα email στο info@erail.gr
Η ψυχή του μοντέλου είναι το κεντρικά τοποθετημένο μοτέρ με σφόνδυλο, που δίνει κίνηση και στα δύο φορεία μέσω cardan μετάδοσης.Η ρευματοληψία γίνεται και από τους τέσσερεις τροχούς αφού η μηχανή δεν φοράει λάστιχα για την έλξη που όμως είναι αξιοπρεπής λόγω του σημαντικού βάρους του μοντέλου και της σωστής κατανομής του.
Η πλακέτα φέρει plux22 interface για την εύκολη μετατροπή της μηχανής σε ψηφιακή ή και ηχητική. Η πλακέτα διαχειρίζεται και τα φώτα της μηχανής που σε dc εναλλάσσονται 3x λευκά/2x κόκκινα led ανάλογα με την κατεύθυνση της μηχανής. Με την τοποθέτηση decoder θα υπάρχει ανεξάρτητος έλεγχος των φανών για τις σωστές ενδείξεις σε διπλή έλξη, καθώς και φωτισμός καμπίνας.
Εξωτερικά το μοντέλο δείχνει εξαιρετικό. Η αποτύπωση των λεπτομερειών είναι απόλυτη και όπου το καλούπι δεν επαρκεί τοποθετούνται πρόσθετες λεπτομέρειες. Ξεκινώντας από την οροφή έχουμε ανοίγματα στους ανεμιστήρες, με ξεχωριστές φτερωτές και photoetched γρίλιες. Ολες οι χαράξεις είναι πολύ βαθιές δίνοντας την εντύπωση ότι κάθε κάλυμμα είναι ξεχωριστό κομμάτι. Η εξαγωγή του κινητήρα είναι διάτρητη και οι κόρνες είναι επίσης ξεχωριστά κομμάτια.
Οι πλαϊνές γρίλιες είναι πολύ καλά αποτυπωμένες όπως και όλες οι λεπτομέρειες, καπάκια, βιδες κλπ. Οι χειρολαβές είναι ξεχωριστά μεταλλικά κομμάτια και υπάρχουν όλες ακόμα και αυτές πάνω και κάτω από τα μπροστινά παράθυρα.
Στο Ουγγρικό μοντέλο πάνω από τους εμπρόσθιους χαμηλούς φανούς υπάρχει ακόμα και το αντιολισθητικό ανάγλυφο, στη δική μας όμως μηχανή θα έχει τα χαρακτηριστικά καλύμματα για τα πολύπριζα. Τα τζάμια έχουν αρκετή καθαρότητα ώστε να φαίνεται το εσωτερικό της καμπίνας ενώ φέρουν και μαύρο περίγραμμα σαν απομίμηση του λάστιχου.
Τα φορεία είναι διάτρητα και σωστά. Με εμφανείς όλες τις λεπτομέρειες, όλες τις αρθρώσεις και τις σωστές αναρτήσεις μέχρι και την παραμικρή βίδα. Εντύπωση κάνει η διάτρητη προστατευτική λαμαρίνα πίσω από τα σκαλοπάτια όπως και η ύπαρξη των αμμοδόχων σωληνώσεων.
Συνοπτικά αν και δεν το έχουμε πιάσει στα χέρια μας, κρίνοντας από τις φωτογραφίες δείχνει να είναι ένα εξαιρετικό μοντέλο το οποίο αναμένουμε με ανυπομονησία. Η τιμή του αναμένεται γύρω στα €200 για το dc και γύρω στα €320 για την ηχητική έκδοση.
Η ικανοποιητική έλξη του μοντέλου είναι προφανής σε αυτό το βίντεο: