Η Viessmann, από την ίδρυσή της υπήρξε ένας κατασκευαστής που πάντα εξέπληττε μέχρι και γοήτευε με τις καινοτόμες ιδέες της. Από την δεκαετία του 90 που είχαμε μείνει άφωνοι με την εξαφάνιση των καλωδίων από τα περίτεχνα φωτιστικά της μέχρι σήμερα με το Car Motion, η ερώτηση μένει ίδια: Μα πώς το έκανε! Ετσι για την ιστορία, ας δούμε τις πιο σημαντικές καινοτομίες που χαρακτηρίζουν και καθιέρωσαν αυτόν τον κατασκευαστή:

- Απόκρυψη καλωδίων στα περίτεχνα φωτιστικά
- Slow action μηχανισμοί για πιο ρεαλιστική κίνηση των μηχανικών σημάτων. Τοποθετούνται δε σε σημαφόρους απαράμιλλης λεπτομέρειας για αντικείμενα μαζικής παραγωγής.
- Αποτελεσματικά ηλεκτρονικά κυκλώματα και accessory decoders
- Πλήρες εναέριο σύστημα ηλεκτροκίνησης, για πρώτη φορά με πολύ λεπτομερείς αλλά και υψηλής αντοχής πυλώνες κάθε είδους.
- eMotion: Κινούμενες φιγούρες και παρελκόμενα που προσθέτουν ζωή σε κάθε διόραμα
- Rail Motion: Σιδηροδρομικά οχήματα έργων με απίθανες δυνατότητες και αξιόπιστους μηχανισμούς. Από λειτουργικές ‘μπουρέζες’ μέχρι ηχητικά Unimog εξοπλισμένα με όλα τους τα φώτα και κάθε λεπτομέρεια.
- Και τώρα: Car Motion: Ένα σύστημα ελέγχου για κινούμενα αυτοκίνητα στην H0 (1:87). Το Car Motion έρχεται να συμπληρώσει το γνωστό Faller Car System, που επιτρέπει να κινούνται οδικά οχήματα στην μακέτα.
Στο Faller Car System κάθε όχημα είναι αυτόνομο, περιέχει ένα μοτέρ και μια μπαταρία που εξασφαλίζουν την κίνηση, ενώ ένας μικρός μαγνήτης στην κρεμαγιέρα του οχήματος αναλαμβάνει την διεύθυνση ακολουθώντας ένα κρυφό ατσάλινο σύρμα τοποθετημένο μερικά δέκατα του χιλιοστού κάτω από την επιφάνεια του δρόμου. Για να ξεκινήσει ή να σταματήσει το όχημα, η Faller έχει μέσα στο όχημα έναν μαγνητικό διακόπτη reed, ο οποίος ανοίγει (κόβει το ρεύμα στο μοτέρ) όταν το όχημα βρίσκεται πάνω από μαγνητικά πεδία που δημιουργούνται από ηλεκτρομαγνήτες (ή σταθερούς μαγνήτες), στρατηγικά τοποθετημένους στην μακέτα. Ετσι όταν για παράδειγμα κλείσουν τα δίφρακτα μιας ισόπεδης διάβασης, ενεργοποιείται παράλληλα ένας ηλεκτρομαγνήτης κάτω από το δρόμο που σταματάει το όχημα όταν αυτό φτάσει από πάνω του. Το όχημα απελευθερώνεται αφού περάσει το τραίνο, σηκωθούν οι μπάρες και απενεργοποιηθεί ο ηλεκτρομαγνήτης.

H απίθανη αυτή ιδέα της Faller που κινεί ως δια μαγείας πάνω από δύο δεκαετίες μικροσκοπικά αυτοκινητάκια στις μακέτες μας, εμφάνισε προβλήματα όταν τα οχήματα άρχισαν να πληθαίνουν. Χωρίς έλεγχο της ταχύτητος των οχημάτων, ‘τρελά φορτηγά’ έπεφταν πίσω από πιο αργά ή σταθμευμένα οχήματα προκαλώντας αγανάκτηση στον μικροπληθυσμό…

Η Faller έλυσε αυτό το πρόβλημα με έναν μάλλον ακριβό τρόπο, το Faller Car System Digital. Με αυτό το σύστημα τα οχήματα φέρουν ένα μικροσκοπικό πομπό ultrasonic μέσω του οποίου επικοινωνούν αμφίδρομα με έναν (ή περισσότερους) πομποδέκτες-δορυφόρους πάνω από τη μακέτα. Πρόσθετα, κάθε όχημα έχει έναν controller που στην απλούστερη μορφή του ελέγχει την ταχύτητα του οχήματος. Το Σύστημα χαρτογραφεί τους δρόμους της μακέτας, ελέγχει τις διακλαδώσεις και τα φανάρια και κυρίως γνωρίζει ανά πάσα στιγμή την ακριβή θέση κάθε οχήματος σε αυτήν. Όταν λοιπόν ένα όχημα πλησιάζει κάποιο άλλο το σύστημα του στέλνει εντολή να μειώσει ταχύτητα ή και να σταματήσει εντελώς. Με την χαρτογράφηση της μακέτας, την χρήση υπολογιστή και την δυνατότητα αμφίδρομης επικοινωνίας με τα οχήματα, αντιλαμβάνεται κανείς ότι οι δυνατότητες αυτοματισμού είναι τεράστιες ειδικά αν λάβουμε υπ’όψιν ότι το κάθε όχημα μπορεί να αποκτήσει συγκεκριμένες ιδιότητες/χαρακτηριστικά. Ετσι, ένα λεωφορείο μπορεί να κινείται σε συγκεκριμένη διαδρομή, να σταματάει σε στάσεις και να παρκάρει στο ντεπώ στο τέλος της βάρδιας. Ένα ασθενοφόρο, μπορεί να έχει προτεραιότητα έναντι άλλων οχημάτων, να παραβιάζει ερυθρούς σηματοδότες, να ανάβει τους φάρους και να καταλήγει στο νοσοκομείο της πόλης.
Το Car Motion της Viessmann, έρχεται να λύσει το πρόβλημα των συγκρούσεων και της διαφοράς ταχύτητος με έναν διαφορετικό τρόπο. Κάθε όχημα διατηρεί μέσα του όλη την λογική και την λειτουργία χωρίς αυτή να του αποστέλλεται κάθε φορά από κάποιον υπολογιστή. Κάθε όχημα φέρει έναν IR δέκτη μπροστά και έναν IR πομπό στην πίσω πλευρά του. Με αυτόν τον τρόπο όταν ένα όχημα πλησιάζει κάποιο άλλο, το αντιλαμβάνεται, μειώνει την ταχύτητά του και το ακολουθεί σε απόσταση ασφαλείας. Εάν το πρώτο όχημα σταματήσει, σταματάει και αυτό. Εάν επιταχύνει, ομοίως.




Τον ίδιο πομπό διαθέτουν και όλα τα σημεία στο δρόμο που ενδέχεται να σταματήσουν τα οχήματα, όπως για παράδειγμα οι στάσεις λεωφορείου, φανάρια και ισόπεδες διαβάσεις. Όταν το φανάρι γίνει κόκκινο ή κατέβουν οι μπάρες της ΙΔ, ενεργοποιείται ο πομπός στάσης που στέλνει σήμα στο όχημα που πλησιάζει ώστε αυτό σιγά σιγά να σταματήσει στο σωστό σημείο. Με την απενεργοποίηση του πομπού, το όχημα επιταχύνει και πάλι σιγά σιγά και ρεαλιστικά.


Ολες οι λειτουργίες ελέγχονται από τον μικροεπεξεργαστή που βρίσκεται κρυμμένος στο σασί του οχήματος! Εκτός από τις αφανείς λειτουργίες όπως τον έλεγχο των περιφερειακών του (μπαταρίες, δέκτες, μοτέρ κλπ) έχει τον έλεγχο των εμφανών λειτουργιών όπως ταχύτητα, φώτα πορείας, φώτα φρένων, φλας ακόμα και φως καμπίνας.

Επεξεργαστής σημαίνει ότι κάθε όχημα έχει ιδιότητες, οι οποίες ορίζονται με τον προγραμματιστή του συστήματος και μέσω αντιστοίχου application. Κάποιες από αυτές τις ιδιότητες αφορούν λειτουργίες του οχήματος που μπορούν να ενεργοποιηθούν ή να αλλάξουν ακόμα και όταν το όχημα κινείται.



Αυτό επιτυγχάνεται είτε με την χρήση ενός IR τηλεχειριστηρίου ή με την χρήση τριών μαγνητών, στρατηγικά τοποθετημένους κάτω από το οδόστρωμα. Ο συνδυασμός των πόλων αυτών των μαγνητών, ορίζεται κατά τον προγραμματισμό του οχήματος και ενεργοποιεί αντίστοιχες λειτουργίες! Για παράδειγμα, ο συνδυασμός Β-Ν-Β μπορεί να σημαίνει αύξηση ταχύτητος ενώ Ν-Β-Ν μείωση. Ν-Ν-Β ίσως σημαίνει να ανάψουν οι φάροι, ενώ Ν-Ν-Ν τα φώτα. Συνολικά 8 συνδυασμοί μπορούν να σχηματισθούν και να ενεργοποιήσουν/απενεργοποιήσουν αντίστοιχες λειτουργίες.
Τα παρελκόμενα του Car Motion:



Τα Accessories του συστήματος περιλαμβάνουν μια φαρδιά εύκαμπτη μαγνητική λωρίδα για τοποθέτηση κάτω από τον δρόμο αντί του απλού ατσάλινου σύρματος, ενώ η επιφάνεια του δρόμου είναι από ένα άφθαρτο σχετικά υλικό που εγγυάται ότι δεν θα γεμίσει ίχνη και γυαλάδες με την πάροδο του χρόνου. Η Viessmann επίσης προσφέρει φρέζα χειρός και ένα βοήθημα μέτρησης και ορισμού της διαδρομής της μαγνητικής λωρίδας.
Οι ρυμούλκες φέρουν επίσης φώτα πορείας, φρένων και φλας. Συνδέονται με καλώδιο με το κινητήριο όχημα, όπως το πραγματικό. Τα φώτα αυτά προσφέρονται και μεμονωμένα, για να τοποθετηθούν σε οχήματα από τον μοντελιστή.
Συνοπτικά:
Το Car Motion έρχεται να συμπληρώσει κενά και να λύσει τα προβλήματα που εμφανίζονται από την συνύπαρξη πολλών οχημάτων στο δρόμο, με την μέθοδο του ‘αυτοελέγχου’ του οχήματος. Μεχρι στιγμής περιορίζεται σε φορτηγά οχήματα, αλλά είμαστε βέβαιοι οτι θα δούμε και μικρότερα οχήματα να εμπλουτίζουν την γκάμα. Η τεχνολογία που περιλαμβάνει είναι απίθανη παρ’ όλα αυτά, το κάθε όχημα κοστίζει από €200 έως €300, κάτι που το καθιστά πιο συμφέρον οικονομικά, από το digital system της Faller. Αυτό όμως αλλάζει όταν αυξηθεί το πλήθος των οχημάτων και σίγουρα πλησιάζει το κόστος του digital όταν τα οχήματα γίνουν… πολλά. Το Car motion είναι συμβατό με το Faller Car System και σε μια απλούστερη εγκατάσταση μπορούν να συνυπάρξουν ακόμα και οχήματα των δύο κατασκευαστών. Εάν κάποιος επιθυμεί την πλήρη αυτοματοποίηση του οδικού του δικτύου ή και την επεκτασιμότητά του, η καλύτερη επιλογή παραμένει το Faller Car System Digital.