Συντήρηση

eRail Lab – Αλλάζοντας ένα σπασμένο γρανάζι

eRail Lab – Αλλάζοντας ένα σπασμένο γρανάζι

Στο eRail μας έρχονται πολύ συχνά μηχανές με σπασμένα πλαστικά γρανάζια. Αυτό συμβαίνει διότι τα κακής ποιότητος ή τα πολύ παλιά πρώτα πλαστικά, με τα χρόνια χάνουν την ελαστικότητά τους. Ειδικά όταν υπάρχει μια μόνιμη τάση στο εσωτερικό τους, όπως αυτά που είναι φορεμένα στους κινητήριους άξονες, ραγίζουν και σπάνε. Το αποτέλεσμα είναι το μοντέλο να μην κινείται ομαλά ή και καθόλου στις χαμηλές ταχύτητες. κάνοντας ένα ελαφρύ ‘τακ’ κάθε φορά που γυρνάει ο τροχός.
Στο παράδειγμά μας η Ε69 της Roco από το μακρινό 1980, μια από τις πρώτες μηχανές της που έδινε στα start sets της εποχής. Η μηχανή φέρει σπασμένο γρανάζι στον ένα κινητήριο άξονα. Επί τη ευκαιρία θα γίνει και ψηφιακή.


Η Ε69 της Roco


Το ένα σπασμένο γρανάζι έχει ήδη αφαιρεθεί από τον ένα άξονα της μηχανής.

Τα βήματα επιδιόρθωσης είναι τα εξής:
– Αφαιρούμε το καπάκι ξεβιδώνοντας τις δύο βίδες στα couplers.
– Αφαιρούμε το κάτω μέρος απελευθερώνοντας τον κινητήριο μηχανισμό και τους άξονες
– Με το εξωλκέα αφαιρούμε τον ένα τροχό και έχουμε πλέον πρόσβαση στο γρανάζι το οποίο αφαιρούμε επίσης.
– Το ίδιο κάνουμε και στον άλλο άξονα, και αυτό το γρανάζι θα σπάσει αργά η γρήγορα.


O άξονας με το σπασμένο γρανάζι, φαίνεται καθαρά η ρωγμή.


Το σπασμένο γρανάζι.

– Αντικαθιστούμε το κάθε γρανάζι με καινούριο, προσέχουμε να το τοποθετήσουμε στην σωστή θέση στον άξονα. Ανταλλακτικά έχουμε αρκετά σε απόθεμα (https://www.erail.gr/product-category/24/7/35/), αν δεν έχουμε κάποιο το παραγγέλνουμε από τον κατασκευαστή.
– Με ισοπροπυλλική αλκοόλη καθαρίζουμε τους τροχούς και τα γρανάζια. Προσοχή, το υγρό ξεβάφει, δεν επιμένουμε σε βαμμένα μέρη. Αν οι τροχοί δεν καθαρίζουν με το χαρτί χρησιμοποιούμε το ειδικό βουρτσάκι.


Η μηχανή καθαρισμένη από τα παλιά γράσσα και τις ακαθαρσίες

– Συναρμολογούμε τη μηχανή και κάνουμε έλεγχο του κινητήρα χρησιμοποιώντας απλό dc ρεύμα.
– Προσθέτουμε ελάχιστο γράσσο (https://www.erail.gr/shop/roco-10905-lubricating-grease/)και λάδι (https://www.erail.gr/shop/fleischmann-6599-lubricating-oil/) στις κεφαλές των γραναζιών και στα σημεία τριβής των κινητών μερών και του μοτέρ.

Η μηχανή έτοιμη με τα καινούρια της γρανάζια στη θέση τους. Με ελαφρά λίπανση.

– Εφ’ όσον δεν ακούγονται ήχοι που να δείχνουν δυσκολία στην κίνηση ή στο μοτέρ, η μηχανή είναι πλέον έτοιμη για μετατροπή σε ψηφιακή.
– Με το πολύμετρο βεβαιώνουμε την πλήρη απομόνωση του μοτέρ από το σασί και τους τροχούς.
– Επιλέγουμε ένα decoder που να ταιριάζει όχι μόνο στο μέγεθος αλλά και στην ισχύ που απαιτεί η μηχανή. Στην περίπτωση της e69 ένα micro decoder αρκεί όπως αυτά που προσφέρονται από την Zimo, την ESU και τη Lenz. (https://www.erail.gr/product-category/ilektrika-michanismoi/accessories/locomotive-decoders-accessories/)

– Κολλάμε το πορτοκαλί και γκρι καλώδιο στους πόλους του μοτέρ και το μαύρο και κόκκινο στη ρευματοληψία από τους τροχούς. Το πρωτότυπο μοντέλο δεν διέθετε φώτα μπρος/πίσω και δεν υπήρχε απαίτηση τοποθέτησης. Οπότε τα καλώδια άσπρο κίτρινο και μπλε δεν χρειάζονται, μπορούμε να τα κόψουμε ή να τα ξεκολλήσουμε από το decoder για να μην καταλαμβάνουν χώρο.


Μια καλή θέση για για το decoder είναι πάνω στο μοτέρ. Το κολλάμε με ταινία διπλής όψεως.

– Τεστάρουμε ψηφιακά και ρυθμίζουμε αν απαιτείται τις παραμέτρους ελέγχου του μοτέρ για ομαλότερη κίνηση, την επιτάχυνση και την επιβράδυνση.


Η μηχανούλα καινούρια πάλι, ψηφιακή, έτοιμη να κάνει πολλά χιλιόμετρα για άλλα τόσα χρόνια!